Aktualności

„Oratorium Sianowskie”. Płytka

dodano dnia
„Oratorium Sianowskie”. Płytka

Sobota i niedziela, 18 i 19 lipca zapisały się w historii kultury kaszubskiej poprzez uroczyste wykonanie „Oratorium Sianowskiego”. Oratorium znalazło sie na płytce wydaniej przez „Polska- Dziennik Bałtycki”. Załączam materiał nadesłany przez organizatorów.

„Myśl o napisaniu Oratorium Sianowskiego powstała przed kilkoma laty podczas realizacji piosenek do programu „Rodnô Zemia’. Autorem pomysłu jest kompozytor Jerzy Stachurski. W ciągu kilku lat powstało kilka utworów odnoszących się do Królowej Kaszub, jak „Do kòscółka jidą dzôtczi”, czy „Błogòsław młodim”. Dopiero jednak rok 2009 przyniósł ostateczny kształt dzieła i jego realizację. Na oratorium składa się 15 utworów omawiających dzieje cudownej Figury, jej kult, szczególne łaski płynące od Pani Sianowskiej, na przykład pomoc w tragicznych czasach II wojny światowej, czy błogosławieństwo dla młodych pragnących wstąpić w związek małżeński. Wszystko wiąże narracja, która prowadzi nas przez wieki obecności Kaszubskiej Pani w Sianowie. Całość wieńczy dzieło – hymn „Matkò Bòga”, którego puentę ujmują słowa: Matkò Bòga Të wskôzywôsz drogã żëcô i zbawienié. Wiedno w czãżczich chwilach dôwôsz radã, bezpiek, pòceszenié. Wykonawcami dzieła są znane zespoły wokalne regionu, duety oraz soliści. Są to zwłaszcza grupy ludzi młodych, którzy szukają inspiracji twórczych w nowych utworach kaszubskich, intelektualnie pogłębionych i jednocześnie akcentujących potrzebę czynienia dobra, przywiązanie do wartości, szacunek dla tradycji ubogaconej mądrą współczesnością, z których płyną siły dla pięknej i szlachetnej przyszłości. (...) Program: 1. Wòlô Mariji - sł. E. Pryczkowski, muz. Jerzy Stachurski (chór „Bel canto” z Bożegopola) 2. Nie òdchadôj stąd – sł. E. Pryczkowski, muz. J. Stachurski (Weronika Korthals) 3. Skrómné wrota – sł. E. Pryczkowski, muz. Tadeusz Dargacz (Koleczkowianie) 4. Mòdłów zwón – sł. E. Pryczkowski, muz. J. Stachurski (Prôwda) 5. Do kòscółka jidą dzôtczi – sł. E. Pryczkowski i muz. J. Stachurski  (Spiéwné kwiôtczi); 6. Szczescé ù Matczi – sł. E. Pryczkowski, muz. J. Stachurski (Spiéwné kwiôtczi) 7. Błogosław młodim – sł. E. Pryczkowski, muz. Tomasz Fopke (Katarzyna Herrman i Piotr Kitowski) 8. Nôwikszô Nôdzeja – sł. EP, muz. J.Stachurski (Prôwda) 9. Mariji séw - sł. E. Pryczkowski, muz. Tomasz Fopke  (Spiéwné kwiôtczi) 10. Ùwielbionô Matkò – sł. E. Pryczkowski, muz. T. Dargacz  (Koleczkowianie) 11. Swiónowskô Panienka – sł. i muz. Franciszek Grucza  (chóry „Lutnia” z Luzina i „Pięciolinia” z Lini) 12. Kaszëbskô Królewô – sł. i muz. Jan Trepczyk  (chóry „Lutnia” z Luzina i „Pięciolinia” z Lini) 13. W Matczi miono – sł. E. Pryczkowski, muz. Jerzy Łysk („Overtake” z Kartuz) 14. Matinkò cëdnô – sł. E. Pryczkowski, muz. Wacław Kirkowski („Fermata” z Gimnazjum nr 2 w Żukowie) 15. Matkò Bòga – sł. E. Pryczkowski, muz. J. Stachurski (Weronika Korthals, Ewelina Pobłocka, Bartłomiej Kunc + refren wszystkie zespoły)Opracowanie muzyczne: Karol Nepelski, Arkadiusz Jaskułka, Tadeusz Korthals Realizacja nagrań: Tadeusz Korthals Konsultacja muzyczna – Natalia Roszkowska, Jerzy Stachurski Konsultacja teologiczna – ks. prof. Jan Perszon Autorzy dzieła Teksty: Eugeniusz Pryczkowski oraz ks. Franciszek Grucza i Jan Trepczyk  Muzyka: Jerzy Stachurski oraz Tadeusz Dargacz, Tomasz Fopke, Wacław Kirkowski i  Jerzy Łysk. Scenariusz i realizacja Eugeniusz Pryczkowski”

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w ustawieniach Twojej przeglądarki.