Ryszard Borysionek, czyli akordeonista z Wejherowa
Polecam rozmowę z Ryszardem Borysionkiem, moim partnerem z Kaszubskiego Duo Artystycznego, którą zamieścił Polski Portal Akordeonowy- http://www.akordeon.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=345:ryszard-borysionek-czyli-akordeonista-z-wejherowa&catid=66:informacje
Polski Portal Akordeonowy: Dlaczego akordeon? Ryszard Borysionek: W 1982 roku we wrześniu, w Pile rodzice powiedzieli pewnemu ośmiolatkowi: „Po drugiej stronie ulicy jest ognisko muzyczne. Uczą tam grać na akordeonie. Chcesz grać na tym instrumencie?”. Przejęty chłopiec bez chwili zastanowienia odpowiedział „tak!”. Tym ośmiolatkiem byłem ja. W czasach, gdy poza szkołą i podwórkiem nie było zbyt dużo dodatkowych rozrywek, propozycja uczęszczania dwa razy w tygodniu na naukę gry (i to na akordeonie!) była nad wyraz atrakcyjna. Doskonale pamiętam pierwsze lekcje i pierwszy własny instrument – bydgoską, rozstrojoną 80 basową Victorię w kolorze bladoczerwonym. Gra na niej bardzo mnie wciągnęła i dawała wielką frajdę. Poświęcałem wiele czasu na ćwiczenie i efekty tej pracy były na tyle zadowalające, że nauczyciel akordeonu zaproponował mi abym zdawał do szkoły muzycznej. Więc po dwuletniej edukacji w ognisku przyszedł czas na szkołę muzyczną I stopnia. Gra na nowym 120 basowym Weltmeistrze dawała mi motywację do dalszego pogłębiania umiejętności i zdobywania dalszej wiedzy w zakresie gry na akordeonie. W szkole muzycznej II stopnia już wiedziałem, że z akordeonem nie rozstanę się do końca życia. Jeszcze studiując w gdańskiej Akademii Muzycznej podjąłem pracę w charakterze nauczyciela gry na akordeonie w PSM I st. im. F. Chopina w Wejherowie. Mija już 15 rok jak przekazuję swoją wiedzę i doświadczenie młodym adeptom gry na tym wspaniałym instrumencie. Zatem dlaczego akordeon? Nie wiem! Przypadek? Chyba tak miało być.Skąd pomysł na napisanie poradnika dla akordeonistów? „Poradnik dla grających na akordeonie” skierowany jest głównie do uczniów szkół muzycznych I stopnia. Może też stanowić pomoc dydaktyczną dla każdego nauczyciela akordeonisty. Kilka lat temu uświadomiłem sobie, że na prowadzonych przeze mnie lekcjach moje uwagi i wskazówki kierowane do poszczególnych uczniów ciągle się powtarzają. „Ćwiczyłeś z metronomem? Grałeś zadane fragmenty utworu czy znów przegrywałeś cały? Jaka jest dominanta w G- dur, znów nie wiesz? Grałeś z metronomem?” To tylko nieliczne pytania pojawiające się na lekcjach. Zadaję pytanie i po chwili okazuje się, że młody akordeonista jednak wie wszystko. Wie, że miał grać z metronomem ale nie grał. Wie, że powinien ćwiczyć wyznaczone fragmenty lecz w domu jakoś tak się stało, że grał od początku do końca utwór. Po raz siódmy zapomina, że D- dur to dominanta w gamie, którą gra. Metronom to oczywiście największy przyjaciel ćwiczącego, ale od miesiąca głuchy i zakurzony bo bateryjka nie wymieniona. Wszystkie rzeczy o których ciągle mówię i przypominam swoim uczniom postanowiłem zebrać w jedną całość, pogrupować tematycznie i w sposób czytelny i przystępny opisać. Owocem moich działań jest wspomniany wyżej „Poradnik”. Każdy z moich uczniów go posiada lub ma do niego dostęp m.in. dzięki życzliwości Polskiego Portalu Akordeonowego. Od tej pory na lekcjach wystarczy skierować do ucznia hasło „zaglądałeś do poradnika?” - i już robi się wszystko jasne i przejrzyste i wiadomo o czym mowa. Poza tym akordeonista, który otrzymał osobiście od swego nauczyciela książeczkę z poradami czuje się wyróżniony i traktuje bardziej serio to co się do niego mówi i jest napisane w poszczególnych rozdziałach . Zachęcam zatem do korzystania z „Poradnika”. Będę bardzo zadowolony jeżeli przyda się innym – zarówno uczniom jak i nauczycielom.Proszę powiedzieć coś o "Kaszubskich Warsztatach Akordeonowych", których jest Pan organizatorem. Kaszubskie Warsztaty Akordeonowe odbywają się co roku w Wejherowie. Zaczynają się tradycyjnie w pierwszy poniedziałek po zakończeniu roku szkolnego. Za nami już czternaście wejherowskich edycji tej imprezy. Od kilku lat Warsztaty figurują w „Kalendarzu Ogólnopolskich Imprez Szkolnictwa Artystycznego I i II stopnia” wydawanym przez CEA. Corocznie ekipa około czterdziestu młodych, utalentowanych akordeonistów (ilość miejsc ograniczona!) doskonali swój kunszt wykonawczy pod okiem fachowej kadry. Wymienić tu należy takie autorytety jak prof. Elżbieta Rosińska, dr hab. Elwira Śliwkiewicz – Cisak, prof. Krzysztof Olczak, prof. Zbigniew Ignaczewski i wielu innych wspaniałych pedagogów reprezentujących różne ośrodki muzyczne. Nie mogę zapomnieć o naszym „nadwornym” kompozytorze ze Świnoujścia – mgr Krzysztofie Naklickim, który co roku specjalnie dla wejherowskich warsztatowiczów komponuje i aranżuje pokaźną ilość utworów. Oprócz zajęć indywidualnych każdy uczestnik gra w zespole kameralnym i orkiestrze akordeonowej. Odbywają się też wykłady oraz zajęcia z improwizacji. Warsztatom towarzyszą koncerty na które zapraszamy znakomite zespoły i solistów. Kaszubskie Warsztaty Akordeonowe to także świetna okazja do integracji i wypoczynku. Ognisko, wieczorne muzykowania, wycieczki po Kaszubach… Serdecznie wszystkich zapraszam do Wejherowa! Skąd pomysł na Kaszubskie Duo Artystyczne i wykonywanie utworów w języku kaszubskim? Cztery lata temu zadzwonił do mnie mój kolega ze studenckich jeszcze czasów – wspaniały muzyk (baryton), poeta, kompozytor, działacz regionalny i samorządowy Tomasz Fopke. Powiedział: „Przetłumaczyłem na kaszubski piosenki z repertuaru Mieczysława Fogga. Zaakompaniujesz?”. Z początku wydawało mi się wielkim kuriozum: Fogg po kaszubsku barytonem z towarzyszeniem akordeonu. Jednak już po pierwszej próbie okazało się, że na płaszczyźnie artystycznej rozumiemy się doskonale (tylko ja na początku nie bardzo rozumiałem śpiewającego po kaszubsku kolegę). Od tego czasu daliśmy blisko 70 koncertów na terenie kaszub a dwa lata temu nagraliśmy płytę z piosenkami kabaretowymi. Świadczy to o dużym zapotrzebowaniu w środowisku lokalnym na taki rodzaj muzyki. Autorem melodii i tekstów jest Tomek a wszystkie aranżacje akordeonowe należą do mnie. Pokazujemy, że muzyka kaszubska to nie tylko ludowe tańce i piosenki wykonywane przez kapele w strojach ludowych. Polecam próbkę naszej działalności: www.youtube.com Natomiast dla miłośników kultury kaszubskiej i wszystkiego co z nią związane koniecznie: www.fopke.plCo sprawia Panu większą przyjemność? Koncertowanie, czy nauczanie? Jedno i drugie kojarzę z wielką przyjemnością. Przyznam się, że nie czuję się rasowym solistą estradowym (gdzie te dawne studenckie czasy i 40 minutowe recitale wykonywane z pamięci?). Zdecydowanie bardziej sprawdzam się jako kameralista. Jeżeli chodzi o uczenie innych gry na akordeonie (dzieci, młodzież i dorosłych) - śmiało mogę powiedzieć, że jest to moja pasja. Mam dużo cierpliwości dla każdego. Uważam, że każdy jest w stanie nauczyć się grać na tym wspaniałym i elitarnym instrumencie (oczywiście jeden lepiej, drugi gorzej, ha ha)Jakie są Pana plany na przyszłość? Zawodowe: Zająć się organizacją XV Kaszubskich Warsztatów Akordeonowych. Przygotować najlepiej jak się da wszystkich uczniów do egzaminów promocyjnych i końcowych. Napisać kilka aranżacji do nowo powstałych piosenek autorstwa kolegi Tomka Fopke. Prywatne: Rozpocząć wreszcie sezon rowerowy czyli odgrzebać z piwnicy rowery, napompować je i ruszyć całą rodziną w trasę po ulubionych miejscach!Wywiad przeprowadził: Mateusz Doniec